Traktat Konstytucyjny zawarty i podpisany w Rzymie 29 pa¼dziernika 2004 przez
szefów pañstw i rz±dów jest wa¿n± umow±, która w przysz³o¶ci ma regulowaæ funkcjonowanie
struktur integracyjnych w Europie. Traktat, je¿eli zostanie ratyfikowany przez
wszystkich cz³onków Unii Europejskiej, zast±pi dotychczasowe traktaty, jednak
zacznie obowi±zywaæ dopiero po ratyfikacji, tj. za parê lat. Do tej pory Unia
i Wspólnoty bêd± funkcjonowaæ w oparciu o Traktat z Maastricht zrewidowany traktatami
Amsterdamskim i Nicejskim...
Na prze³omie wieków Unia Europejska stanê³a przed szeregiem problemów zwi±zanych
z maj±cym wkrótce nast±piæ przyjêciem 10 nowych pañstw. Liczba krajów cz³onkowskich
mia³a zwiêkszyæ siê nieomal o po³owê, a poza tym wszystkie nowe kraje by³y biorcami
unijnego bud¿etu. Pojawi³ siê te¿ problem sprawnego funkcjonowania instytucji
wspólnotowych oraz kwestia utrzymania dynamiki procesu integracji po rozszerzeniu.
Czy bêdzie nam ³atwiej znale¼æ pracê w Polsce po wej¶ciu naszego
kraju do Unii Europejskiej? Czy powstan± nowe miejsca pracy i zmniejszy siê bezrobocie?
W jaki sposób cz³onkostwo w UE mo¿e wp³yn±æ na sytuacjê na rynku pracy? Te pytania
najczê¶ciej powtarzaj± siê we wszystkich dyskusjach po¶wiêconych tematyce wp³ywu
cz³onkostwa w UE na polsk± rzeczywisto¶æ. Najistotniejsze w tym wzglêdzie s± informacje
na temat tego, czy rzeczywi¶cie Unia mo¿e nam u³atwiæ pozyskanie miejsca pracy...
Traktaty europejskie nie definiuj± precyzyjnie, czym jest pomoc
publiczna, jej definicje znajduj± siê w licznych aktach prawnych dotycz±cych pomocy
publicznej dla poszczególnych sektorów gospodarki czy regionów. Jednak okre¶lone
tre¶ci umów UE z pañstwami CEFTA czy EFTA oraz art. 63 Uk³adu Europejskiego wskazuj±
na to, ¿e "pomoc pañstwa" oznacza jak±kolwiek pomoc pochodz±c± od pañstwa
lub ze ¶rodków pañstwowych w formie p³atno¶ci lub zrzeczenia siê dochodów pañstwa.
Dotyczy to nie tylko pomocy oferowanej przez organy naczelne i centralne pañstwa,
organy regionalne czy lokalne, ale równie¿ ¶wiadczonej przez w³adze samorz±dowe
lub inne organizacje, a nawet osoby, nad którymi pañstwo nie sprawuje bezpo¶redniej
kontroli, a które oferuj± pomoc na podstawie zleceñ pochodz±cych od organów pañstwowych...
Samorz±dowi lokalnemu przekazywana jest
odpowiedzialno¶æ za coraz szerszy zakres dzia³añ publicznych, w¶ród
których g³ówne miejsce zajmuje ¶wiadczenie us³ug u¿yteczno¶ci
publicznej. Jak wiadomo nie zawsze id± za tym odpowiednie ¶rodki
finansowe. Mo¿e to sk³aniaæ w³adze lokalne do poszukiwania nowych
¼róde³ finansowania ich dzia³alno¶ci.
Szczyt Unii Europejskiej w Brukseli maj±cy za zadanie osi±gniêcie kompromisu dla Traktatu ustanawiaj±cego
Konstytucjê dla Europy zakoñczy³ siê niepowodzeniem. Podstawowa o¶
konfliktu przebiega³a wokó³ proponowanego w projekcie Konstytucji
nowego systemu g³osowania w Radzie Europejskiej.
Wraz ze zbli¿aj±cym siê najwiêkszym rozszerzeniem Unii Europejskiej
w jej historii, sytuacja geopolityczna na kontynencie zmienia siê w znacznym stopniu.
O ile partnerstwo francusko-niemieckie by³o do tej pory g³ównym silnikiem napêdowym
Unii w wymiarze politycznym, o tyle Francja staje siê obecnie ma³o atrakcyjnym
partnerem dla nowych pañstw cz³onkowskich g³ównie ze wzglêdów politycznych, a
z pewno¶ci± o wiele mniej wa¿nym ni¿ Niemcy i to odnosi siê w szczególno¶ci do
Polski...
Trwaj±cy obecnie proces integracji Polski z Uni± Europejsk±
jest dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem. Nasze przysz³e cz³onkostwo w Unii Europejskiej
niesie nie tylko szanse czy wymagania, ale równie¿ zagro¿enia, zagro¿enia wynikaj±ce
z wolnorynkowej konkurencji oraz konieczno¶ci dostosowania siê do standardów europejskich
na równi w dziedzinie prawa jak i w praktyce gospodarczej...
Najbardziej dotkliwe skutki dysproporcji w rozwoju poszczególnych
regionów pañstw Europy zachodniej zaczê³y ujawniaæ siê w latach sze¶ædziesi±tych
naszego stulecia. Przede wszystkim w formie nadmiernego rozrostu wielkich aglomeracji
w stosunku do zacofania regionów oddalonych bardziej od administracyjnych centrów,
wyludniania obszarów górskich, narastania problemów socjalnych w regionach starej
industrializacji czyli wysokiego bezrobocia i ubo¿enia ludno¶ci regionów zacofanych
i depresyjnych...
Unia Europejska nie wytworzy³a dotychczas wspólnej polityki
edukacyjnej w znaczeniu, w jakim mówimy na przyk³ad w Wspólnej Polityce Rolnej.
Zgodnie z zasad± subsydiarno¶ci* za systemy kszta³cenia i tre¶æ nauczania odpowiedzialne
s± pañstwa cz³onkowskie. Nie znaczy to jednak, ¿e obszar ten le¿y poza zainteresowaniem
jej instytucji...
II wojna ¶wiatowa spowodowa³a w Europie wiele zniszczeñ, szczególnie
w gospodarkach krajów zachodnioeuropejskich. W niektórych opracowaniach piszê
siê, ¿e zniszczenia te nie by³y tak du¿e jak mog³oby siê wydawaæ, lecz nie ulega
w±tpliwo¶ci, ¿e zniszczenia te dokona³y siê. W wyniku tych zniszczeñ kraje te
bardzo zad³u¿y³y siê w USA, a ich bilans handlowy z tym krajem by³ stale ujemny...
Z
chwil± wej¶cia naszego kraju do Wspólnot otworz± siê dla nas rynki,
uniwersytety, przedsiêbiorstwa, urzêdy. Polacy stan± siê równoprawnymi
obywatelami Unii, uczestnicz±cymi w swobodnym przep³ywie kapita³u,
osób, towaru i us³ug.
Program "Europejski wymiar w edukacji" powsta³ w
Portugalskiej Komisji Europejskiej O¶rodka Edukacji, a wprowadzono go z pomoc±
portugalskiego Ministerstwa Edukacji. W programie chodzi³o nie tyle o uczenie
m³odzie¿y w Europie, co o kszta³cenie jej dla Europy. W swoich za³o¿eniach program
kszta³cenia europejskiego zwracaæ siê mia³ do wszystkich grup wiekowych, od przedszkoli
do szkó³ wy¿szych oraz zaanga¿owanie ca³ej spo³eczno¶ci szkolnej i lokalnej...
Prezentacje Power Point: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |